Kan inte öppna PDF dokument direkt från SharePoint 2010


Har du problem men att inte kunna öppna PDF dokument direkt från SharePoint 2010 utan bara får möjligheten att spara ner PDF filen lokalt till din dator?

Detta beror på en säkerhetsfunktion i IE8 som förhindrar sårbarhet mot skript orsakade av buggiga klient programvaror. SharePoint 2010 använder denna utökade säkerhetsåtgärd på IE 8 för att blockera olika filtyper den anser vara sårbar för skriptspråk eller andra attacker, såsom PDF-filer. Du kan ändra SharePoints beteende genom att ändra i webbläsaren för hur den hanterar filer alternativ för webbapplikationen och dess allmänna inställningar (General Settings).

image

Detta kan dock ses som en säkerhetsrisk för många, men om du vill ändra detta beteende för SharePoint 2010 så har du två val där Strict är standard. Sätt alltså Browser File Handling till Permissive –> Klicka på OK.

image

MCP | MCTS | MCITP | P-seller @ Microsoft | Certified Scrum Master

Publicerat i Microsoft SharePoint
2 kommentarer på “Kan inte öppna PDF dokument direkt från SharePoint 2010
  1. Kalle Lundberg skriver:

    Trevligt att man hittade ett svenskt sharepoint-inlägg när man googlade på problem! När det dessutom innehöll precis vad jag letade efter blev jag ännu gladare.

    Nu kan jag öppna PDF-dokument från SharePoint, men jag får tyvärr fortfarande dialogrutan ”Öppna dokument” när jag klicka på en PDF-fil. Om jag väljer ”Skrivskyddad” så öppnas PDF-en direkt i webbläsaren, men om jag väljer ”Redigera” så händer det inte någonting.

    Har du någon aning om hur man helt blir av med den dialogrutan? Just för PDF-dokument, jag vill gärna ha kvar den för Officedokument.

Lämna en kommentar

Follow johanaslund on Twitter
Arkiv

Skriv in din epostadress för att prenumerera på den här bloggen och därmed få information om nya inlägg via epost.

Gör som 9 andra, prenumerera du med.